- Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
- Membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
- Sebagai salah satu daripada sumber rakan untuk mendapat bantuan.
- Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
- Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan guru bimbingan dan kaunseling menjalankan strategi inverse jika perlu.
- Sebagai ‘role model’ kepada pelajar lain.
- Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
- Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
- Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat pilihan.
- Memberi sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
- Mematuhi etika berahsia.
- Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
- Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
- Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalaman.
- Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
- Mengutamakan keselamatan diri dan memahami batasan diri untuk membantu.
PERINSIP PEBIMBING RAKAN SEBAYA
Bersedia dan
rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama , bangsa,
kedudukan, perlakuan dan fizikal.
ETIKA PEBIMBINGAN RAKAN SEBAYA
- Amanah dan menyimpan rahsia
- Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
- Memahami batasan dan keupayaan diri.
- Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
- Melapor kepada guru bimbingan dan kaunseling tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
- Merujuk kes rumit kepada guru bimbingan dan kaunseling.
- Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.
PERKARA YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH
PEBIMBING RAKAN SEBAYA
a)
Menjadi
fasilitator yang bersikat terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan
berempati
b)
Menerima
rakan secara terbuka, tanpa syarat.
c)
Mendengar,
menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat
keputusan.
d)
Member
sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
e)
Mematuhi
etika kerahsiaan.
f)
Menyedari
bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
g)
Berbincang
dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
h)
Memimpin
rakan melihatnya masalahnya dengan objektif dan menggalakkannya mencari
penyelesaian sendiri supaya dia belajar melalui pengalaman.
i)
Merujuk
kes yang berat kepada guru bimbingan dan kaunseling dan menjadi penghubung
kepada rakan yang bermasalah untuk bertemu dengan guru.
j)
Menjalankan
projek membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
k)
Mengutamakan
kesejahteraan diri dan memahami batasan diri untuk membantumebantu.
PERKARA YANG TIDAK BOLEH DILAKUKAN OLEH
PEBIMBING RAKAN SEBAYA
a)
Mengawal,
memberi khutbah atau mendesak rakan tentang apa yang mereka harus lakukan.
b)
Membuat
kesimpulan awal dan cuba mengubah mereka.
c)
Meberi
nasihat atau cadangan penyelesaian untuk diikuti.
d)
Membuat
sesuatu yang sepatutnya dilakukan oleh rakan itu sendiri.
e)
Membuka
rahsia rakan.
f)
Mengharapkan
semua masalah boleh diatasi dengan segera.
g)
Terus
berbincang dengan rakan yang menghadapi krisis atau masalah emosi yang
mendalam.
h)
Bertindak
menyelesaikan masalah rakan.
i)
Mengendali
masalah rakan yang runcing sehingga mengganggu ketenteraman jiwa.
j)
Menjalankan
projek bersendirian dan mengetepikan rakan lain.
k)
Terlibat
dengan masalah rakan secara peribadi sehingga mengganggu pelajaran dan
perasaan.
FAEDAH MENJADI PEBIMBING RAKAN SEBAYA
a)
Tingkat
perestasi akedemik.
b)
Membaiki
sikap terhadap diri sendiri dan orang lain.
c)
Membina
keyakinan diri.
d)
Kemahiran
memberi pertolongan.
e)
Kemahiran
menghadapi kesukaran.
No comments:
Post a Comment